Офіційний сайт Загальноосвітній навчальний заклад «Школа Екстернів» м. Київ

Місцезнаходження: Домашка / Вступникам / Батькам майбутніх першокласників / Чи готова дитина до школи

«ЩО МАЄ ЗНАТИ І ВМІТИ ДИТИНА ПЕРЕД ВСТУПОМ ДО ПЕРШОГО КЛАСУ?»


Розвиток слухового та зорового сприйняття, уваги та пам’яті

 

Дитина старшого дошкільного віку вміє:

  • виконувати усні завдання, не відволікаючись (не більше 15 хвилин);
  • тримати в полі зору 8—10 предметів;
  • за 3—5 хвилин знаходити 10—12 відмінностей на двох подібних картинках;
  • за 3—5 хвилин знаходити два однакових малюнка або два однакових візерунка серед безлічі подібних;
  • точно копіювати простий візерунок (наприклад, геометричний);
  • за зразком заповнювати таблицю (зберігати порядок розташування знаків або малюнків у таблиці);
  • точно повторювати за дорослим нескладні вправи, що складаються з низки простих рухів;
  • за 20—40 секунд запам’ятовувати картинку, на якій зображено не менше 7 різних предметів, а потім називати їx по пам’яті;
  • робити по пам’яті опис картини (натюрморта, пейзажа, портрета, жанрової сценки);
  • запам’ятовувати і відновлювати по пам’яті розташування предметів i символів у таблиці та лінійному рядку;
  • запам’ятовувати ланцюжок із 7—10 слів i повторювати їx напам’ять у довільному порядку;
  • з першого разу запам’ятовувати речення з 5—6 слів i повторювати його, не порушуючи порядку слів.

Крім того, малюку не повинно бути складно i він не має припускатися багатьох помилок в irpax на увагу i швидкість реакції. Наприклад, ви пропонуєте дитині уважно слухати вас i на кожне назване слово робити відповідний рух: почув назву дерева — підняв руки вгору; почув назву птаха помахав руками, імітуючи політ; почув назву звіра — присів тощо.—

Розвиток інтелекту

Дитина старшого дошкільного віку вміє:

 

  • розв’язувати npocтi логічні задачі;
  • виявляти закономірність розташування предметів у логічному ланцюжку (таблиці) i відновлювати/продовжувати розірваний ряд;
  • без ускладнень знаходити зайвий предмет у гpyпi;
  • знаходити зайве слово у ланцюжку;
  • додавати у групу предмети, яких бракує;
  • вміти відновлювати послідовність подій (відповідати на запитання «що було раніше, а що потім»);
  • у потрібній послідовності розташовувати малюнки, на яких зображені фрагменти однієї події, i складати за ними невеличке зв’язне оповідання;
  • знаходити i пояснювати невідповідність i безглуздя в розповіді та на картинці;
  • знаходити i пояснювати, в чому полягає подібність i відмінність між предметами;
  • розмірковувати i робити висновки, використовуючи логічні побудови наприклад:

«Якщо у Маринки яблук менше, ніж у Мишка,

значить, Мишко має яблук більше, ніж Маринка»;

  • знаходити потрібний предмет методом виключення (тобто знаходити предмет, знаючи, яких властивостей він не має);
  • розв’язувати задачки на просторове мислення (розташовувати предмети у певному порядку, малювати одні фігури всередині інших тощо);
  • відгадувати загадки, розв’язувати прості головоломки та ребуси.

Розвиток кругозору

 

Дитина старшого дошкільного віку повинна:

 

  • знати своє прізвище, ім’я та по батькові;
  • знати імена та по батькові своїх батьків, а також їхні професії;
  • знати назву рідного міста (селища); знати, чим місто відрізняється від села;
  • знати назву рідної країни та її столиці;
  • знати назву нашої планети;
  • мати уявлення про різні природні явища (дощ, снігопад, заметіль, іній,вітер, повінь, посуха);
  • знати, чим річка відрізняється від озера, а озеро — від морів та океанів;
  • мати чітке уявлення про тварин та рослини:
  • відрізняти звірів, птахів, комах та риб,
  • відрізняти хижих тварин від травоїдних, домашніх від диких, мешканців помірного клімату від тварин, що є екзотичними для наших широт,
  • відрізняти перелітних птахів від зимуючих,
  • знати назви найбільш поширених рослин,
  • відрізняти дерева від чагарників,
  • розрізняти садові та польові квіти,
  • відрізняти фрукти від овочів та ягід,
  • знати, що росте у лісі, у городі та у садку,

— відрізняти отруйні та їстівні гриби;

  • познайомитися з календарем:

– знати кількість, назви та послідовність nip року,

  • знати кількість, назви та послідовність календарних місяців,
  • вирізняти зимові, весняні, літні та осінні місяці,
  • знати кількість днів тижня, їхні назви та послідовність,

— уміти пояснювати, чим будні дні відрізняються від вихідних, а звичайні вихідні від святкових днів;

  • познайомитися з годинником:
  • знати назви частин доби (ранок, день, вечір, ніч),
  • знати кількість годин у добі,
  • знати кількість хвилин в одній годині,

— уміти визначати час за механічним та електронним годинником;

  • знати назви найбільш поширених кольорів (червоний, жовтогарячий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий, білий, коричневий, чорний, сірий), а також вміти відрізняти їхні відтінки (світло-зелений, темно-синій тощо);
  • мати чітке уявлення про найбільш поширені професії (лікар, вчитель, кухар, будівельник, водій тощо):
  • знати їхні назви,
  • пояснювати, чим займається людина тiєїi чи іншої професії, яку користь приносить суспільству;
  • знати назви та вміти пояснювати суть найбільш поширених видів спорту (футбол, хокей, теніс, фігурне катання та інш.);
  • знати, який вигляд та назву мають найбільш поширені музичні інструменти (скрипка, гітара, барабан, фортепіано, труба, балалайка, гармонь тощо);
  • знати головні правила дорожнього руху для пішоходів (де дозволено рухатися пішоходам, де і за яким сигналом світлофора можна переходити вулицю);
  • знати головні правила поведінки в громадських місцях (на вули-ці, в транспорті, у закладах культури, в дитячому садочку та школі).

Розвиток мовленнєвих навичок

У 6—7 років дитина вміє:

  • чітко та виразно вимовляти окремі звуки та слова;
  • запам’ятовувати i чітко вимовляти прості скоромовки;
  • правильно називати зображений на картинці предмет i складати про нього невеличку розповідь (з чого зроблений, для чого використовується тощо);
  • робити описи предметів, складаючи словосполучення «іменник + прикметник», «іменник + іменник» («скляна ваза/ваза зі скла» тощо);
  • добирати пари антонімів («світло — темно», «високий — низький», «швидко — повільно» тощо);
  • правильно використовувати у мовленні piзніi граматичні форми (змінювати іменники, прикметники та займенники за числами та відмінками, не помилятися у часі дієслів тощо);
  • правильно використовувати прийменники та прислівники, які вказують на просторове співвідношення предметів;
  • вивчати напам’ять i виразно читати невеличкі віршики;
  • переказувати невеличкі прозові твори;
  • розуміти та вживати популярні прислів’я;
  • розгадувати загадки;
  • самостійно складати невеличкі сюжетні оповідання.

Опанування перших навичок читання

У 6— 7 років дитина повинна:

  • мати чітке уявлення про букви та звуки:

– знати, чим буква відрізняється від звука,

– розрізняти голосні та приголосні звуки та букви;

  • познайомитися з алфавітом, знати послідовність букв в алфавіті;
  • уміти знаходити потрібну букву на початку, наприкінці i в середині слова;
  • уміти добирати слова на задану букву;
  • мати уявлення про те, що таке склад, і вміти ділити слова на склади;
  • уміти прочитати окреме слово (написане разом чи по складах);
  • навчитися читати речення, що складаються з 4—5 слів.

Набуття базових навичок письма

У 6— 7 років дитині необхідно:

  • звикнути до правильного сидіння за робочим столом;
  • уміти правильно тримати в pyцi предмет, яким пише;
  • вільно виконувати рухи кистю робочої руки (проводити досить довгу безперервну лінію в заданому напрямку або обводити окружністъ більше 3 см у діаметрі, не відриваючи руки від столу i не зсуваючи з місця лікоть та передпліччя робочої руки);
  • уміти проводити в заданому напрямку безперервні прямі, хвилясті та ламані лінії;
  • уміти проводити паралельні лінії — прямі, ламані, хвилясті;
  • не відриваючи олівця від паперу, обводити за пунктиром або контуром складний малюнок;
  • без допомоги контуру копіювати зі зразка окремі геометричні фігури i геометричний орнамент;
  • відновлювати половину симетричного малюнка, якої бракує (за контуром i без);
  • копіювати прості зображення предметів без допомоги контуру;
  • малювати візерунки та предмети по клітинках (зокрема писати графічні диктанти);
  • копіювати зображення по клітинках та крапках;
  • набути перших уявлень про композицію:

– вільно орієнтуватися у просторі нелінованого аркуша,

– не порушуючи композицію, копіювати простий малюнок, на якому зображено кілька предметів;

– опанувати різні прийоми штриховки:

– розмальовувати зображення кольоровими олівцями, не виходячи за межі контуру,

–  уміти продовжити штриховку за зразком (прямими паралельними лініями, крапками, короткими штрихами, спіралями тощо);

– отримати перші уявлення про зошит в вузеньку («косу») лінійку, навчитися писати у ній палички, гачки, дуги.

Розвиток математичних здібностей

 

У 6— 7 років дитина:

  1. Має чітке уявлення про числа та цифри:

– знає, чим цифра відрізняється від числа,

– знає арабські цифри від 0 до 9,

– вміє перерахувати вci цифри в прямій (від 0 до 9) та зворотній (від 9 до 0) послідовності,

– по порядку називає числа першого (або першого та другого) десятка в прямому та зворотньому порядку — від 1 до 10 (20) i від 10 (20) до 1,

– відновлює числовий ряд, в якому деякі числа пропущені або знаходяться не на своїх місцях;

  1. Упевнено володіє навичками кількісної лічби:

– швидко та точно називає кількість предметів (на картці, в таблиці, на картинці тощо),

– збільшує або зменшувати кількість предметів «на один», «на два» i т. д.,

  • визначає, яка група предметів більша або менша;
  1. Складає та розв’язує прості арифметичні задачі;
  2. Знайома зі знаками арифметичних дій « + », « — », знаками « = », « > », «
  1. Має чітке уявлення про прості геометричні фігури:
  • Знає їхні назви (квадрат, коло, трикутник, прямокутник, ромб, трапеція, овал),
  • виконує аплікацію з геометричних фігур — складає геометричні орнаменти та примітивні зображення предметів.